søndag den 7. juli 2019

Lidt dokumentation


Som jeg skrev i mit første indlæg, har jeg tidligere arbejdet med blogs - faktisk helt tilbage i 2008.

Her er lidt dokumentation af noget af det, der optog mig dengang og som  stadig optager mig, nemlig Sydamerika, og dermed også en begrundelse for, at jeg valgte fortsat at benytte min gamle blog-layout med kolibrierne.

Hvor er det hyggeligt at gense gammelt materiale.

FREDAG DEN 17. OKTOBER 2008


Ethnic or primitive carriers



Dette er et af mine yndlingsbilleder. Jeg har fundet det på Flickr i en gruppe benævnt Ethnic or primitive carriers.


Det inspirerede mig til denne billedcollage, lavet på Picasa.



John Gould The Bird Man

I forbindelse med verdensudstillingen i London 1851 byggedes et særligt hus til udstilling af John Goulds private samling af kolibrier. Gould var fuldstændig fascineret af de små flyvende ædelstene, som kolibrierne også kaldes.






Ud over at være en dygtig konservator, var han også en fantastisk tegner. Goulds guldtryk af kolibrier sælges i dag til skyhøje priser på engelske auktioner.

En indiansk myte om en kolibri

For længe siden røvede Takea ilden fra shuarstammen. Takea gemte ilden i en hule, og to børn blev sat til at vogte den. Mange indianere døde af sult og kulde og deres sjæle blev forvandlet til kolibrier.
En dag fløj el hempe kolibrien ind i hulen, hvor børnene vogtede ilden. De blev så optaget af den kolibriens flotte røde farver, at de glemte ilden, men pludselig fløj el hempe ind gennem ilden. Dens hale kom i brand, og den fløj hurtigt ud og tændte et bål, og på den måde blev ilden bragt tilbage til shuarstammens indianere.
Men fuglens hale blev brændt af ilden, og derved fik den sin kløftede hale.

Kolibrier


Ved et tilfælde blev jeg opmærksom på kolibriernes artsrigdom. Jeg skulle finde et emne at tale om til en spansktime, og da jeg netop den morgen så en BBC-udsendelse om kolibrier, blev det mit emne. Og det blev starten på en mere vidtgående interesse for disse små vævre fugle, end jeg tidligere havde haft.


Jeg har altid haft en opfattelse af, at kolibrierne udelukkende levede i den sydamerikanske regnskov, men det er ganske forkert. F.eks. Equadorian Hillstar lever helt oppe ved snegrænsen.











La chuquirahua - Ecuadorian hillstars eneste fødekilde i 4-5000 meters højde på skrænterne af vulkanerne Tungurahua og Chimborazo i Equador.








El Tungurahua var i øvrigt i udbrud i 2007 - få måneder efter at min datter var i området.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar