søndag den 7. juli 2019

Flere minder

Flere minder. Denne gang fra 1.1.2011 og endnu længere tilbage.

Videoklippet herunder lå på en anden gammel blog. Jeg husker, jeg så dette uddrag af Svanesøen "på kinesisk" til Gallaforestillingen forud for prinsesse Victorias bryllup, og jeg blev vildt imponeret og optaget af det.



Jeg holder meget af Tjajkovskijs værker - Klaverkoncert nr. 1, Nøddeknækkeren, Ouverturen til Tornerose og som de fleste andre, i særlig grad Svanesøen.

I 1977, det år jeg fik min lærereksamen, tog Ib og jeg sammen med en gruppe geografer og lærere med Geograf-forbundet på rejse med den transsibirske jernbane hele vejen til Khabarovsk, hvor vi kiggede ud over Amurfloden over til Kina Det var virkelig stort. Dengang var Kina meget mere fjernt end nu.

Og et eller andet sted  på vej østover overværede vi Bolshoi live med Svanesøen.
De kan nu også noget, de russiske ballerinaer, i deres traditionsbundne store opsætninger. Og de kan blive ved!

Se: https://youtu.be/gP132E-xABg

På turen stod vi af toget flere steder. Vi besøgte en pioner-lejr, hvor små søde børn med røde tørklæder sang og dansede for os, vi stod ved Bajkalsøen (nej, vi drak ikke af vandet, Peter Ingemann), vi gik ned gennem Irkutsk med de gamle træhuse og følte, vi var trådt ind i Doktor Zhivago, vi forlod toget og fløj flere hundrede km nordpå for at besøge en kæmpestor papirfabrik og et lige så stort vandkraftanlæg. Der var skove og flodvand nok at tage af. Og vi var vel geografer.

Vi besøgte en stor etageblok-by in the middle of nowhere med et kæmpestort kulturhus, vi spiste rødbedesuppe og drak te af store samovarer i togvognen, og da vi kom til Khabarovsk - endestation for turister - besøgte vi museet, hvor vi så fotos og andet om Dersu Uzala, den sibirske trapper og stifinder, der bistod en topografisk ekspedition ledet af kaptajn Arsenyev i starten af det 20. århundrede i deres udforskning af området omkring Ussuri-floden, nordøst for Manchuriet.

Året før havde vi set Akira Kurosawas fantastiske film om denne lille stærke mand og hans venskab med den russiske kaptajn, hvis liv han reddede flere gange, og nu stod vi der selv - midt ude i Sibirien.  
Akira Kurosawas film var det helt store hit på seminariet - i hvert fald blandt dem, jeg færdedes med.

Og vi så en kæmpestor udstoppet amurtiger, og da vi kom tilbage til Moskva overværede vi en gigantisk cirkusforestilling med 7-8 levende tigre, der sprang på kryds og tværs og gennem bånd og ild og hvad ved jeg. Det var dengang, man måtte have levende rovdyr i cirkus.

Ja, minderne kommer flyvende, og naturligvis tanken om, at den tur skulle man gentage.


Se uddrag af filmen på: https://youtu.be/bp2ihvch45k

Ingen kommentarer:

Send en kommentar