torsdag den 5. december 2019

Om Patagonien og de folk, der kom dertil. Del 2


I 1500-tallet var pirateri et anerkendt erhverv, når blot man kun kaprede sit lands fjenders skibe og kongen eller dronningen fik sin del af byttet.
Francis Drake var en sådan pirat/fribytter i den engelske dronnings tjeneste. Ud over pirat/kaper var han også viceadmiral, slavehandler, opdagelsesrejsende, politiker, ingeniør,

Francis Drake i audiens hos Elizabeth 1
15. november 1577 blev Francis Drake af Elizabeth l af England sendt ud på en ekspedition mod spanierne langs Stillehavskysten med 5 skibe og 164 mand.
Han gik i land i Puerto san Julian, hvor  hans mænd kunne ses keletterne af de mænd, som Magellan 50 år tidligere havde henrettet her i de såkaldte "gibbets"


Undervejs på sørejsen over Atlanten havde Drake haft mange skænderier med hans medkommandant, Thomas Dougty og den 3. juni 1578 anklagede han Doughty for hekseri, mytteri og forræderi og dømte ham til halshugning i en sådan "gibbet".
Efter dommen, og umiddelbart før henrettelsen skete der følgende - ret uforståelige:
Doughty requested that he and Drake receive Communion together, and as reported by the contemporary account of Francis Fletcher, "And after this holy repast, they dined also at the same table together, as cheerfully, in sobriety, as ever in their lives they had done aforetime, each cheering up the other, and taking their leave, by drinking each to other, as if some journey only had been in hand." 
On 2 July 1578, Thomas Doughty was beheaded. Shortly thereafter, Drake changed the name of his flagship from The Pelican to The Golden Hind purportedly to honour Christopher Hatton, whose crest was the hind, perhaps as an attempt to smooth over the Doughty incident.
Ligesom Magellan havde gjort det, så overvintrede Drake med sit mandskab i Puerto san Julian, inden han satte kurs mod Magellanstrædet, og i september  havde han gennemsejlet Magellanstrædet. 
Undervejs havde han mistet skibe, og havde kun 3 tilbage, og under passagen af Magellan blev et af skibene ødelagt i en voldsom storm og et andet skib vendte tilbage til England.
Tilbage var kun Drakes eget skib, The Pelican, som senere blev omdøbt til The Hind.

Efter gennemsejlingen blev skibet presset langt mod syd, hvor han opdagede en ø, som han navngav Elizabeth Island.
Hvor vidt Drake nåede ned til Kap Horn er usikkert, men strædet mellem Kap Horn og Antarktis har ikke desto mindre fået navnet Drake Strædet.

Under gennemsejling af Magellanstrædet var Drake den første europæer, der dræbte indfødte indianere i det sydlige Patagonien.
En anden mere positiv ting var, at mandskabet opdagede, at et udtræk af barken fra et bestemt træ kunne bruges mod skørbug. Kaptajn Wynter beordrede indsamling af store mængder af barken, og træet fik navnet  "Drimys winteri, Winters bark, opkaldt efter kaptajnen.



Drake fortsatte op langs kysten, hvor han angreb spanske byer og havne Før han nåede Peru besøgte Drake Mocha Island, hvor han blev alvorlig såret af fjendtlige Mapuche indianere.
Drakes ekspedition  blev den anden verdensomsejling og den første engelske. De første, der sejlede jorden rundt, var jo de få søfolk, der nåede helskindet hjem på Magellans sejlads.
Men det er tid at lade Drake sejle videre. Vi vender tilbage til Patagonien.

Efter at Drake havde gennemsejlet Magellanstrædet, besluttede Spanien -  for at hindre pirateri på deres skibe - at bygge to forter under ledelse af Pedro Sarmiento de Gambas.
27. september 1581 afsejlede en flåde på 23 skibe og næsten 3000 mand og nybyggere, men en storm ødelagde to af skibene og fik resten af flåden til at vende om. To måneder senere afsejlede  Sarmiento endnu engang - denne gang med 16 skibe og 2200 mand. Under en storm kom Diego  Flores, Sarmientos næstkommanderende, bort fra hovedflåden tæt på den østlige indgang til magellanstrædet, og han vendte tilbage til Spanien. med 6 skibe.
I marts 1584 grundlagde Sarmiento en spansk koloni med 300 nybyggere, Bosættelsen Rey Don Felipe.  Forholdene var barske og der var ingen byttedyr og kun lidt vegetation, og nybyggerne døde af sult.
Da den engelske søfarer Thomas Cavendish kom til stedet i 1587, fandt han ikke andet end ruiner. Han omdøbte stedet til Puerto Hambre - Sulthavnen.


 Puerto Hambre ligger knap 60 km syd for Punta Arenas, og lokaliteten ligger halvvejs mellem Sydpolen og Chiles nordlige grænse mod Peru. Da Chile gør krav på at dets Antarktiske territorier strækker sig hele vejen til Sydpolen, bliver stedet ofte betegnet som Chiles geografiske centrum

Der skulle gå mere end 250 år før man igen prøvede at kolonisere området.
På opfordring af præsident Bulnes ankom John Williams Wilson 21. september 1843 til Punta Santa Ana, to km fra den gamle, uddøde koloni, Puerto Hambre.

Hans opgave var at bygge et fort og dermed beskytte strædet, afvise andre landes eventuelle krav og fremme Chiles koloniseringspolitik. Fort Bulnes  blev bygget af træstammer og græstørv.
Præsidenten ønskede at etablere en by, men de barske vejrforhold gjorde det umuligt at tiltrække  en stor og stabil befolkning.. Og efter 6 år grundlagde staten i stedet Punta Arenas i et mildere område. Folk flyttede dertil, og militæret nedbrændte og forlod fortet.
I dag er en kopi af bygningerne blevet genopført, og som turist kan man besøge stedet.



Omkring opdagelsen af Kap Horn bliver jeg lidt doven og indsætter bare en engelsk tekst, jeg fandt her Om Kap Horn
Teksten omtaler, at det hollandske øst-asiatiske kompagni havde fået monopol på al hollandsk handelssejlads på Magellanstrædet (og faktisk også ruten rundt om Kap det Gode Håb).
I forsøget på at bryde dette monopol, søgte man længere sydpå for at finde en alternativ rute rundt om Sydamerika.

The 1600s: The Dutch East India Company monopolizes all Dutch trade to the Indies through the Strait of Magellan.
1615: Former employees of the Dutch East India Company, Isaac Le Maire and an experienced Captain, Willem Cornelis Schouten invest their money into two vessels, the Eendracht and the Höorn. Their plan is to find another way of sailing to the Pacific Ocean in the hope of ending the Dutch East India Company’s control over the region.
January 29, 1616: The crews discover and round Cape Horn on January 29 and name it after Schouten’s birth town, Kaap Höorn” in the Netherlands. Despite their success, the crew are captured by a Dutch East India vessel and prosecuted for breaching the rights of the company to the passage through the Strait of Magellan. They are not believed when they claim to have found a new route and return to the Netherlands in disgrace.

1616-1913: The waterway around Cape Horn is finally accepted and becomes the main trading route between the Indies and Europe. During the Californian Gold rush in the late ‘1840s, ships with gold pass around the horn as well as passenger vessels sailing between the two coasts of the United States.






Og nu tror jeg, jeg slutter for i dag og gemmer alt om Darwin, Beagle Channel, indianere, store jordbesiddere og fattige nybyggere til del 3.




3 kommentarer:

  1. Igen tak for at uddybe min viden om vores fælles rejsemål.
    Jeg kan godt lide det sidste afsnit i din engelske tekst: Den omhandler 1616-1913, men der står "..in the late ‘40s.." Jeg ved godt, hvilke fyrrere der tales om, men det er man da også nødt til at vide, da der er hele tre af slagsen at vælge mellem :-)

    SvarSlet
  2. Interessant geopolitisk vinkel. Området med stræderne syd for SA har haft samme økonomisk-politiske betydning som de danske sunde og bælters betydning i forhold til indsejlingen til og besejlingen af Østersøen.

    SvarSlet