fredag den 13. december 2019

Juletur til København


I weekenden var vi på vores traditionelle før-jule-besøg hos Tanja. Vi plejer at tage en tur i Tivoli. Her har jeg købt både de store russiske kogler og den sorte madonna. Rensdyrene er vist fra et julemarked på Koldinghus.
I år havde jeg tænkt, jeg ville finde et par lidt større nøddeknækkersoldater, end den lillebitte en, jeg har fra vore juletur til Krakow for nogle år siden. Men vejret var så trist og u-julet, og Tanja havde ondt i halsen, så vi sprang aftenturen til Tivoli over og så Netflixfilm - A star is born - i stedet for.
Det blev så bare til en tur op i Rundetårn og en kort tur i det indre København lørdag formiddag.

En enkelt rød "norsk" nisse sneg sig dog op i Rundetårn
Sidste år kan jeg huske, at jeg tænkte, det var lidt synd for børnene, for der var ikke en eneste rød nisse at finde i butikkernes juleudsmykning. Men i år var det da endnu værre. Der var stort set slet ikke pyntet op i butikkerne – lige på nær i Illum og Magasin - og naturligvis på La Glace.
Men i de almindelige butikker - der var der ikke meget jul Mon det skyldes konkurrencen fra nethandlen?


Når man så kom til Det gamle Apoteks julebutik, ja, så virkede det helt forkert. Den var som en hund i et spil kegler, som de øvrige butikker holdt sig langt væk fra. Kredsede langt uden om. Holdt på afstand.

Der var propfyldt med mennesker i gaderne og på de mange spisesteder. Det var helt umuligt at få et bord til frokost. Vi prøvede adskillige steder. Så det endte med bare en pølse på Højbro Plads. Det gjorde nu ikke noget, for vi havde jo noget helt specielt i vente til aften, og så fik vi også mere tid hjemme i Tanjas hyggelige lejlighed.

Kl. 19 var det så tid at indtage middagen, som vi havde glædet os meget til.
Tanja er en rigtig gourmand, og når vi besøger hende, har hun altid fundet frem til gode spisesteder. Denne gang var det helt ekstraordinært. Det var min fødselsdagsgave fra hende og Ib, der skulle nydes på Kokkeriet i Kronprinsessegade, hvor hun og Ib tidligere har været. Nu skulle jeg have lov at dele oplevelsen med dem. Og det var helt perfekt. Så jeg må sige MUMS - Kokkeriet- nu også min yndlingsrestaurant i København. Smagfuld indretning, super betjening og lækkerier i topklasse.


Topscorerne var de falske østers med røget ål - tomat - radiser, amuse-boucheen med helt rogn - glaskål - loke, kammuslingen med tyttebær og mandler, desserten gran - pære - kaviar - japansk yuzu, og til hele menuen en skiftende, spændende juicemenu.
Amuse-bouches are different from appetizers in that they are not ordered from a menu by patrons but are served free and according to the chef's selection alone. These are served both to prepare the guest for the meal and to offer a glimpse of the chef's style.
Vi har været på Geranium for et par år siden. Det var mere end dobbelt så dyrt – og også en helt fantastisk oplevelse – men Kokkeriet er lige så godt.

Og vi ved allerede, hvor vi skal hen næste gang. Bordet er bestilt - et nyt sted.

OK: Måske overdrev/underdrev jeg.
De traditionelle guirlander med plastikhjerter bliver stadig hængt op, og pladsen foran Sankt Paul Kirken med det kæmpestore lysende juletræ ude i Nyboder var smuk i nattemørket. 



Billeder på nettet - bagsiden af Sankt Paul Kirken og  et smukt interiør-
Der må vi vist ind, næste gang vi kommer til byen. Det varer ikke så længe.



3 kommentarer:

  1. Jeg har ikke været i Kbh. denne december, så jeg skal ikke kloge mig, men ved dog, at d'Angleterre har gjort mindst lige så meget ud af julelyset, som de plejer. Der er oven i købet blevet en tv-udsendelse ud af det.
    Kokkeriet lyder som en ualmindelig god oplevelse, men uha, det er mange penge at bruge på en enkelt aften - men sådan skal man nok ikke tænke, bare nyde det. Det er jo i virkeligheden ikke engang dyrt for en Michelinrestaurant - og noget mindre end vores egen Frederiksminde tager for det.
    Vi har endnu til gode at spise stjerner, så at sige, fordi vi er for nærige, men mange siger, at vi bør unde os selv det mindst én gang.

    SvarSlet
  2. Ja, Frederiksminde er da noget dyrere. Men de har godt nok også mange serveringer - der alle lyder spændende. De kunne vist godt fortjene en stjerne.

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt se, at D'Angleterre er pyntet op - men ikke særlig flot i år, synes jeg - med de blå istapper. Istapperne brugte de også i 2025, men da tilsat de flotte, eventyrlige isbjørnefigurer. Jeg tror, at det, jeg havde læst, var, at de havde droppet lystæppet, fordi en fond plejede at betale for lyssætningen, men ikke gjorde det længere. Men jeg kan ikke finde, hvor det var, jeg havde læst det. Mon det ikke er LED-lys?

    SvarSlet