lørdag den 18. marts 2023

Om spanierne i det nordvestlige Stillehav

 


Efterhånden har jeg skrevet meget om russiske aktiviteterne i Alaska. Russernes aktiviteter foregik først oppe i Prince Williams Sound ved 61. grader nordlig bredde og siden ved Sitka på Baranov Island på 56. breddegrad.


                                     
Men undervejs er jeg også stødt på aktiviteter længere sydpå - omkring nuværende Vancouver Island på 49. breddegrad.

 
Her var det især spaniere og englændere, der opererede. Og det kom der en del skærmydsler ud af. 


Allerede helt tilbage i 1494 havde Spanien og Portugal med Tortillas-traktaten delt verden op, så Spanien fik alt land vest for en linje, der gik omkring 1550 km vest for Kap Verde-øerne og portugiserne alt land øst for linjen. Først senere gik det op for portugiserne, at de dermed havde givet afkald på de rige riger i Syd- og Mellemamerika og kun fik Brasilien. 

Denne aftale blev fulgt op af Saragosa-aftalen, hvor Portugal og Spanien fordelte Østasien mellem sig. Da var det Portugal, der kaprede størstedelen. 



Og så var verden fordelt. Ikke bare med pavens velsignelse, men på hans opfordring.

I 1452 havde pave Nicholas i en bandbulle dekreteret, at kristne havde ret til og skulle rejse ud for at "fange, besejre og undertrykke saracenere, hedninge og andre kristne fjender" og at "sætte dem i evigt slaveri og tage alle deres ejendele." 

Herefter fulgte Tortillastraktaten og Saragosatraktaten, hvor det var pave Alexander, der trak linjerne. 

Betingelserne for at hævde ejerskab til et landområde blev fastlagt som følgende:

Hvis en opdagelsesrejsende proklamerer at have opdaget land i en kristen monarks navn, planter et flag i dets jord og rapporterer sin opdagelse til de europæiske herskere og vender tilbage for at besætte det, er landet nu hans, selv om nogen anden var der først.  Skulle de oprindelige beboere insistere på at hævde, at jorden er deres, kan opdageren alligevel tage jorden i besiddelse, idet han kan mærke beboernes måde at være på jorden på som utilstrækkelig i henhold til europæiske standarder.

Er det ikke utroligt?

Om "faktisk belægning og nuværende besiddelse" hed det, at for fuldt ud at etablere en "første opdagelses-påstand" og gøre den gældende, var et europæiske land nødt til faktisk at besætte og besidde nyfundne områder.

Disse formuleringer fik betydning for skærmydslerne mellem englændere og spaniere på den nordvestlige Stillehavskyst.


I 1513, da den spanske opdagelsesrejsende Vasco Núnez de Balboa som den første europæer så Stillehavet, gjorde han - som følge af pavens opdeling af verden - krav på, at alle lande, der stødte op til dette hav, hørte under den spanske krone. 

Vasco Núnez de Balboa 

Men Spanien begyndte først at kolonisere dette hævdede spanske territorium nord for Mexico i det 18. århundrede. 

I 1768 besluttede vicekongen af Spanien, José de Gálvez, at anlægge en havn i San Blas i Mexico.

San Blas


Havnen skulle være udgangspunkt for militære ekspeditioner til Las Californias.
                           

Las Californias bestod af  Alta California  (Øverste Californien) og Baja California (Nederste Californien).                                                               
                                                       
På mange måder var San Blas et dårligt valg for en dybhavshavn. Havnen var så lille, at den kun kunne rumme 4 skibe ad gangen, og tilsanding forårsaget af den nærliggende Rio Grande de Santiago betød, at havnen regelmæssigt skulle opgraves.

De omfattende mangrovesumpe, den kvælende fugtighed og voldsomme regn fra juli til oktober og de mange myg gjorde stedet til et usundt sted med mange sygdomme.

I dag er det et eftertragtet turistområde.



Men området omkring San Blas havde en rigelig forsyning af hårdttræ, der var nyttig til skibsbygning og reparationer. Og det var nok en af grundene for placeringen, for  Gálvez grundlagde også et skibsværft i San Blas. 

I San Blas blev der bygget fire nye skibe. Det ene var skonnerten Sonora, et andet var en tremastet fregat, Santiago.

Juan Pérez' ekspedition 1774. 
Den første europæer, der ser Qaquot ved Nootka Sound

Juan Pérez

I 1774 blev Juan Pérez sendt på en hemmelig ekspedition nordpå på fregatten Santiago. Han skulle udforske Nueva Galicias kyst - det spanske navn for Pacific Northwest - det nordvestlige Stillehav - og håndhæve Spaniens krav på kysten.

Besætningen udgjorde 88 mand og hertil kom 24, der var opført som passagerer. De 24 skulle blot sejle med til Monterey, hvor de skulle sættes af ved  San Carlos Borroméo de Carmelo-missionen, grundlagt i 1770.

Den mission Pérez var sendt ud på, var så hemmelig, at først da de 24 havde forladt skibet, måtte han bryde seglet  og læse det dokument, han havde fået med med instrukser om ekspeditionen.

Men han har nok haft sine anelser.
Vicekongen havde krævet, at skibet blev sendt afsted med tilstrækkelig proviant til at dække en lang og vanskelig rejse.
Udover de sædvanlige forsyninger som vand, medicin, ammunition og håndvåben, så omfattede de  også  - ja, hold nu fast - 5 1/2 tons oksekød, 3.400 pund tørret fisk, 1/2 ton spæk, 17 tons beskøjter, mængder af bønner, ris, hvede, linser, løg, ost, chilipeber, salt, peber, kanel, nelliker, safran, eddike, sukker,  chokolade, 12 tønder brandy, 5 tønder vin (det var da ikke meget til 88 mand i et helt år), og et udvalg af frugter og grøntsager. Som tilføjelse til skibets allerede overfyldte tilstand (det var kun bygget til en besætning på 64) så var der 12 tyre, 24 får, 15 geder og 79 kyllinger ombord. For at fuldende forsyningen blev 486 bundter af perler og klæde tilføjet til brug for handel med de indfødte, de forventedes at støde på.

Der må jo være nogen, der er stødt på historiske dokumenter, der har indeholdt denne opgørelse, men kan et skib virkelig bære så mange tons???

Pérez' opgave bestod i at undersøge, hvor man kunne gå i land og anlægge havne. Han skulle ikke anlægge bosættelser, men blot med opsættelse af et trækors markere ethvert sted, der kunne anses for egnet for bosættelse. Han var ikke udsendt for at grundlægge kolonier. I direktivet fra vicekongen fik han  omhyggelige instrukser om, at så han fremmede skibe, skulle han undgå dem og stødte han på andre landes bosættelser, skulle han undgå kontakt og opsætte sit kors et stykke nord derfor. 
Vicekongens dokument indeholdt også bemærkelsesværdige instrukser omkring, hvordan Pérez skulle forholde sig i mødet med den indfødte befolkning.
    "The Spanish Viceroy dedicated a great deal of attention to the way relations with the native inhabitants were to be addressed. If native settlements were found, their inhabitants were to be treated "affectionately and given the articles which he carried for that purpose."
    De indfødte skulle behandles med værdighed og respekt, og konflikter skulle til hver en tid undgås.


Pérez sejlede mod nordvest og derefter nord. Midt i juli, efter 1/2 års sejlads så han land og nåede Haida Gwaii ved 52 grader nordlig bredde - ud for den aller sydligste spids af nuværende grænse mellem Canada og Alaska, ved indgangen til det, der kaldes Alaska Panhandle.


Kortet her ovenfor er et moderne kort, der viser nutidens vejforbindelser i området. Men læsere af tidligere blogindlæg vil genkende navnene Yakutat og Sitka. Og måske også Skagway, som er et af de steder, som besøges af mange krydsdstogtskibe i sommerhalvåret. Navnet Skagway (oprindeligt Skaguay) er fra det indianske Tlingit-navn på området: "Skagua" eller "Shgagwèi", der betyder "et omblæst sted med skumtoppe på vandet." 

Haida Gwaii er øen helt nederst. På kortet ser det ud til blot at være én ø, men det er i virkeligheden en øgruppe. 

På næste kort viser den røde pil Haida Gwaii i forhold til Vancouver og San Francisco. 


Pérez kaldte øerne for Santa Margarita. Han troede, det var et fastland.

Da englænderen kaptajn George Dixon i 1786 kom til øerne, kaldte han dem for Queen Charlotte Islands efter sit skib Queen Charlotte, der igen var opkaldt efter Charlotte af Mecklenburg-Strelitz, gift med kong George II af England.

Senere blev øerne ofte benyttet af amerikanske pelsjægere. De kaldte dem Washington Isles.

I 2010 blev de af den canadiske regering igen navngivet det oprindelige indianske navn Haida Gwaii.




Øerne kaldes ofte Galapogos of the North, fordi de er hjemsted for mere end 200 fuglearter. I farvandet omkring er registreret 20 arter af hvaler og delfiner. Pukkelryghvaler, gråhvaler, våge- og spækhuggerhvaler, marsvin, spættet sæl, Steller-søløver. Halvdelen af British Columbias bestand af søløver lever her.


På Haida Gwaii lever en helt speciel sortbjørn. Gennem tiden har den udviklet enorme kæber og tænder, som gør den i stand til hurtigt at spise hele krabber og rurer, når de fouragerer på stranden.


I 2016 besøgte kronprins William og Kate Canada og herunder Haida Gwaii. Det blev god reklame for stedet og naturen der.

                                      

For kronprinseparret derimod blev det ind imellem en pinlig affære. Flere steder blev de konfronteret med indianernes frustration over tidligere tiders kolonisering af deres land.


Pérez opholdt sig på havet i området nogen tid. Så fortsatte han nordpå.

Målet for Pérez' ekspedition var at nå Alaska og 60. breddegrad. Den 30. juli 1774 nåede han 55 grader nord. Santiago var et stort og solidt bygget skib -  velegnet til at udforske egne med et barskt klima og vejrlig, men alligevel, på grund af  dårligt vejr med tåge, kulde og blæst  - og mangel på vand - turde han ikke fortsætte. Han vendte rundt og satte kurs mod syd.

    6. august fik de land i sigte, og Pérez sejlede ind i et farvand, som han kaldte Rada de San Lorenzo de Nootka, i dag kendt som Nootka Sound. Han ankrede op ved en indiansk bosættelse, Yaquot, på nuværende Vancouver Island. Han blev den første europæer, der så Vancouver Island, Nootka Sound og Yaquot.

Det indianske navn Yoquot betyder  "where the winds blows from many directions".  Stedet menes at have været beboet i mere end 4.300 år, og det benævnes ofte som  British Columbias fødested.


Snart blev Santiago omringet af en gruppe indfødte i 15 kanoer. Da de aldrig havde set et skib af denne størrelse, var de tilbageholdende med at nærme sig helt. De signalerede til de fremmede, at de skulle forlade stedet, men med håndtegn signalerede Pérez, at han ikke ville dem noget ondt, men havde brug for frisk vand.

Næste morgen blev en lille jolle sat i vandet for at en gruppe kunne gå i land for med opsætning af et kors at tage stedet i formel besiddelse og samtidig finde det hårdt tiltrængte vand. Men netop som jollen kom i vandet, sendte et uventet kraftigt vindstød moderskibet hen mod et farligt - shoal - står der i den engelske tekst. Jeg har slået det op, Det kan have flere betydninger- en sandbanke eller en undervands-hvirvelstrøm.

Under alle omstændigheder - Pérez reagerede hurtigt ved at skære skibets anker løs for at forhindre skibet i at drive i land. Besætningen i jollen blev kastet i det iskolde vand og plaskede sig febrilsk tilbage til moderskibet Santiago. Kort efter kom  Santiago tilbage i sikkerhed på dybere og mindre turbulent vand.
De indfødte havde fulgt med i, hvad der skete, og nu vovede de sig hen til skibssiden, forsigtigt forsikrede om at de ubudne gæster ikke igen ville forsøge landgang. Og nu kom der gang i den første kendte handel mellem indfødte  og ikke-indfødte i det nordvestlige Stillehav. Abelone-muslingeskaller, knive og tøj blev handlet til de indfødte i bytte for ulveskind, havodder-skind og friske sardiner.
Det var under udveksling af handelsvarer, at en begivenhed fandt sted, der for altid fik betydning for dette områdes historie.
Flere indianere gik ombord på Santiago for at se nærmere på fartøjet og de mærkelige fremmede. 
På et tidspunkt, mens de indfødte gæster aflagde deres historiske besøg ombord, blev et par sølvskeer, tilhørende Pérez' næstkommanderende José Esteban Martinez enten byttet eller stjålet. Da det ikke lykkedes Pérez at gå i land og plante det kors, der skulle synliggøre spaniernes krav på området, så blev disse skeer senere brugt som  et endegyldigt bevis på deres tilstedeværelse på denne breddegrad og dermed bevis for,  at det var spanierne, og ikke englænderne, der var landet her først og derfor juridisk - efter europæisk lov i hvert fald - havde etableret Spaniens krav på dette område i det nordvestlige Stillehav.

Ved udløbet af  Nootka Sound navngav Pérez et punkt La Punta de San Estéban efter sin næstkommanderende José Estéban Martínez

La Punta de San Esteban

Martinez kommer du til at høre meget mere om både i dette og især i mit næste blogindlæg.

Nu sejlede Pérez videre sydpå mod San Blas. Undervejs så han den højeste top i Olympos-bjergene, som han navngav  Cerro Nevado de Santa Rosalía.  ("Snowy Peak of Saint Rosalia"). 


Det siges at være første gang en europæer navngav et geografisk område i nuværende Staten Washington.


Den 4. juli 1788 gav englænderen John Meares samme bjerg navnet Mount Olympos, som nu er dets navn.
.

Pérez havde ikke nået 60. nordlige breddegrad. Han var ikke kommet i land noget sted og havde ikke plantet noget kors. Men alligevel var vicekongen tilfreds med hans bedrift.  Pérez og hans besætning havde etableret en ubestridelig spansk tilstedeværelse i Nueva Galicia og vigtigst af alt, de kunne bekræfte, at ingen russisk, engelsk eller amerikansk tilstedeværelse var der eller havde været der.
Den første permanente russiske bosættelse fandt først sted på Kodiak Island i 1784, 10 år efter Pérez' ekspedition.


Bruno de Hecetas og  Bodega y Quadras ekspedition  1775



Allerede året efter, i 1775, blev en ny ekspedition på tre skibe sendt afsted for at tydeliggøre de spanske krav på hele den nordvestlige Stillehavskyst. Ny kaptajn på Santiago med en besætning på 90 var Bruno de Heceta. Pérez var også med ombord. Men på trods af, at det var ham, der havde sejlet i området før, så kun som næstkommanderende. Skonnerten Sonora var under kommando af Juan Manuel de Ayla. Det mindre skib, Sonora, var med for at foretage kyst-rekognoscering og kortlægning og kunne gøre landgang på steder, hvor det større Santiago ikke var i stand til at nærme sig på den tidligere ekspedition. Det tredje skib, paketbåden San Carlos, var under kommando af Miguel Manriqe, men han blev syg kort efter at have forladt San Blas.  Ayla fik derfor kommando over San Carlos og peruansk-fødte Juan Francisco de la Bodega y Quadra  fik nu kommando over Sonora. Quadra havde, fordi han var peruansk-født og ikke spansk, først ikke fået øverste kommando over et skib, men nu blev han forfremmet. Ham kommer vi senere til at høre meget om.

Ayla på San Carlos fik til opgave at udforske Golden Gate-strædet og blev den første kendte europæer til at sejle ind i San Francisco-bugten. Han lagde til ved Angel Island i San Franscisco-bugten og fik plantet et trækors.

Ayla rapporterede  ved hjemkomsten til San Blas, at stedet var velegnet for en havn.

 "Ayala's subsequent report to the Viceroy gave a full account of the geography of the bay, and stressed its advantages as a harbour (chiefly the absence of "those troublesome fogs which we had daily in Monterey, because the fogs here hardly reach the entrance of the port, and once inside the harbor, the weather is very clear") and the friendliness of the local Native American people."

På grund af de mange pelikaner på øen, gav Ayala navnet  Isla de Alcatraces til den ø, der nu hedder Yerba Buena Island. Navnet blev i 1826 overført til Alcatraz Island. Det spanske ord  Alcatraz  er et låneord fra arabisk القطرس - al-qaṭrās, som betyder havørn.

Californian brown pelican - ja kønne er de jo ikke.

Pelikanerne er nu en stor turistattraktion. Min husbond var ret optaget af dem, da han engang var så langt hjemmefra uden mig. Besøget i det tidligere Alcatraz-fængsel var dog en større oplevelse.


Heceta på Santiago og Quadra på Sonora fortsatte sammen mod nord. Målet var at nå endnu højere mod nord end det, Pérez' havde sigtet efter. Nu styrede man efter 65. grader nordlig bredde. Det lykkedes nu ikke at nå dertil, men de to kaptajner kom i land mange steder og fik gjort krav på land.

Det første sted var ved Point Grenville, vest for Seattle, som de nåede 4. juli. Ved Point Grenville blev de angrebet af lokale Quinault-indianere, og Heceta kaldte derfor stedet for Punta de los Martires - Martyrernes Punkt.

Den blå linje i vandet er grænsen mellem USA og Canada.
Den ligger i Juan de Fuca-strædet.

Den 29. juli var de nået op på højde med mundingen af Juan de Fuca-strædet, men langt fra land. Vejret blev dårligt, og skibene kom væk fra hinanden.
Besætningen på Santiago var allerede stærkt svækket af skørbug, og Heceta besluttede  at vende tilbage til San Blas. 17. august opdagede han en stor bugt.  Han kaldte den Bahia de la Asuncion de Nuestra Senora. Senere blev den kendt som Entrada de Heceta. Han prøvede at sejle ind i den, men på grund af den svækkede besætning og pga. en meget stærk strøm opgav han. Han noterede, at de sydende strømme fik ham til at antage, at det var mundingen af en stor flod eller en passage til et andet hav. Første antagelse var rigtig. Det var udmundingen af Columbiafloden.



Herefter fortsatte han til Monterey. Juan Pérez fra 1774-ekspeditionen døde på vej dertil.

Da de to skibe var kommet fra hinanden i det dårlige vejr, så søgte Quadra en tid efter Hecetas skib, hvorefter han fortsatte ekspeditionen alene mod nord. Det blev Quadra, der kom til at udføre de fleste "acts of sovereignty"  - suverænitetshandlinger - efter at Heceta var vendt om.
Den 15. august beregnede Quadra, at han var nået 56 grader nord. Ved middagstid næste dag så de Kruzof Island umiddelbart vest for Sitka. Quadra gik i land og tog besiddelse. Den 22. august 1775 nåede de deres nordligste punkt ved 57 grader 20'. Året var langt fremskredent og Quadra besluttede modvilligt at påbegynde hjemrejsen.
24. august nåede Sonora ned til en stor bugt på vestsiden af Prince of Wales Island. Quadra ankrede op og sendte sin næstkommanderende, Francisco  Antonio Mourelle, i land for at tage formel besiddelse. Bugten fik navnet Entrada de Bucareli.

Bucarelli-bugten

Mourelle fik senere en lillebitte ø nede i Vancouver-området opkaldt efter sig.

Sonora sejlede nu ned langs  det, der kaldes Alexander-arkipelaget, forbi  Haida Gwaii (Queen Charlotte-øerne) og Vancouver Island, som han tilsyneladende ikke så, for de nævnes ikke. Den 17. september 1775 var han ud for Juan de Fuca-strædet, men vinden skiftede, og han var nødt til at søge ud til havs.
7. oktober nåede han Monterey, hvor han genså Heceta. Sammen sejlede de det sidste stykke ned til San Blas.


 Quadra navngav mange geografiske steder, f.eks. Mount San Jacinto på øen Kruzof Island.

På de indfødtes Tlingit-sprog blev bjerget kaldt L'ux, som betyder lyne eller blinke, sikkert fordi de har set vulkanen i udbrud.
Mount San Jacinto - Mount Edgcumbe


Da James Cook 3 år senere kom til samme sted, gav han vulkanbjerget navnet Mount Edgcumbe, efter en lord Edgcumbe. Det var det navn, der blev det blivende.


Mount Edgcumbe House uden for Plymouth i dag

 Mourelle førte dagbog over ekspeditionen, og hans dagbog blev på en eller anden måde i hemmelighed ført til London, hvor den blev oversat og udgivet. "Journal of a voyage in 1775 to explore the coast of America, northward of California."

James Cook menes at have gjorde brug af oplysningerne i Mourelles dagbog under sine rejser i Nortwest Pacific. 
Bogen bliver stadig udgivet, også digitalt.

Så bliver jeg forvirret, når jeg på nettet støder på nedenstående beretning fra det første møde mellem spanierne og de indfødte på Haiga Gwaii:


"It was then observed that they were of robust stature, cheerful in appearance, with beautiful eyes and handsome faces. The hair consisted of a queue, although some simply had it tied up. They have beards in the manner of the Chinese; they are white in color, and many of them have blue eyes. The women are good looking; they have the lower lip perforated, in which incision is inserted an object that is a different size depending on whether the wearer is young or old; it appeared that only the married ones had them. Both sexes exhibited docility and agreeableness; the women were dressed in pelt tunics fitted to the body, with bracelets of copper or iron, and rings of the same metals."

Haiga Gwaii - det var da Pérez, der besøgte de øer  - dog uden at gå i land - i 1774, hvor Mourelle slet ikke var med???

Forklaringen er spændende.

1791 fik Mourelle af den spanske vicekonge til opgave at  samle optegnelser vedrørende Pérez' rejse. Så uden at have sejlet med Pérez udarbejdede han et resume af rejsen og en "Tabla Diaria", der viser bredde- og længdegrader for hver dag på rejsen. Og så gengiver han altså Pérez egne notater om mødet med de indfødte.


1778 James Cook ved Yaquot 


I 1778 var James Cook på jagt efter den dusør på 1.000 pund, som det engelske parlament havde udlovet til den, der fandt Nordvestpassagen. I marts  var han ud for Juan de  Fuca-strædet, men dårligt vejr bevirkede, at han ikke sejlede ind i strædet. 
I slutningen af marts gik Cook ind i Nootka Sound på udkig efter en beskyttet bugt, hvor han kunne foretage reparationer. 31. marts ankrede Cook op med sine to skibe, Resolution og Discovery, i Ship Cove.


Nootka-indianerne kom sejlende ud til dem i deres kanoer, og der kom gang i handlen. Indianerne tilbød forskellige skind, især havodder. Til gengæld ville de have knive, mejsler, søm, knapper og enhver form for metal.

Ombord på Cooks skib var en maler, John Webber, som udførte mange tegninger og malerier undervejs.
Herunder Ship Cove ved Nootka Sound.

Ship Cove malet af John Webber. Udstillet på National Maritime Museum, Greenwich, London

Da reparationerne var færdige, fortsatte Cook til den bugt, han kaldte Friendly Cove ved den indianske bosættelse Yaquot. Der hvor Pérez tidligere havde været. Nogle kilder fortæller, at de bemærkede en indianer, der havde to sølvskeer hængende i en kæde om halsen - de skeer. som en indianer havde tilforhandlet sig eller stjålet fra Martínez. 

Friendly Cove, Nootka Sound
                    
Ombord på et af Cooks skibe var også en meget ung løjtnant, George Vancouver, som spillede en betydelig rolle, da spaniere og englændere senere kom i konflikt over Yaquot, Vancouver Island og Nootka Sound. Og ja, Vancouver Island blev opkaldt efter ham. Herom senere.

Cook og hans mandskab blev de første europæere, der satte foden på Vancouver Island.

Cooks møde med indianerne ved Yaquot i Friendly Bay, Nootka Sound

Cook gjorde tilsyneladende ikke krav på landet. Men England brugte Cooks besøg her som argument for, at de havde været der først og havde ret til at opholde sig her og handle med skind. Men Cook, han fortsatte mod nord op til det farvand, der kom til at hedde Cook Inlet og derefter sejlede han til Hawaii, hvor han blev dræbt. Så dusøren fik han ikke.


Arteagas og Bodega y Quadras ekspedition 1779

Bodega y Quadra

I 1779 blev endnu en spansk ekspedition på to skibe sendt nordpå. Det ene med Ignacio de Arteaga som kaptajn, det andet med Bodega y Quadra som kaptajn og Francisco Antonio Mourelle som næstkommanderende. Opgaven var at vurdere russernes tilstedeværelse i Alaska, lede efter en nordvestpassage og fange James Cook, hvis de stødte på ham i spanske farvande. 

De udforskede Bucareli Bay, som var blevet navngivet af Quadra selv i 1775. De gik op til Prince Williams Sound og 61. grader nordlig bredde. De nåede Cook Inlet og Kenai-halvøen, hvor de foretog en besiddelsesceremoni.  Kenai-halvøen, det er der, hvor russeren Baranov senere - i 1804 - grundlagde en havn ved nuværende Seward. Men Cook fandt de ikke. Han var blevet dræbt på Hawaii i februar samme år. Russere fandt de heller ikke. Og på grund af sygdom i besætningen vendte ekspeditionen nu tilbage til Californien.

Normalt var spanierne meget hemmelighedsfulde omkring deres udforskningsrejser og de opdagelser, der blev gjort. Men Arteagas og Quadras rejse i 1779 blev bredt kendt. 

Det lykkedes mig ikke at finde et billede af Arteagas. Noget nemmere var det med Mourelle. 

Francisco  Antonio Mourelle


Senere kom Mourelle til at sejle meget i det sydlige Stillehav, og han skrev flere bøger om sine rejser. 
Her er han på et frimærke, hvor en af de senere rejser er markeret.



Efter 3 spanske ekspeditioner på 5 år opstod der nu en pause på næsten 10 år. Spanien var optaget af krig i Europa.

José Esteban Martínez og López de Haro får kontakt med russiske pelshandlere 1788

Men i marts 1788 blev to skibe under ledelse af  José Esteban Martínez og López de Haro igen sendt nordpå for at undersøge russisk aktivitet. 

De Haro kunne jeg heller ikke finde et billede af - 
men Martínez er berømt nok til også at være kommet på et frimærke.
                                

Skibene ankom til Prince Williams Sound i maj, hvor de fandt beviser på russisk pelshandel-aktivitet. Herefter sejlede de mod vest til Kodiak Island, hvor nogle indfødte fortalte, at der var en russisk station i nærheden. Den 30. juni sendte Haro en mand,  Narváez, i en langbåd ind for at lede efter den russiske station. Han blev den første europæer, der kom i kontakt med en stor gruppe russere i Alaska. 

Narváez tog den russiske kommandant Delarov med tilbage til skibet, for at han kunne mødes med Haro. Delarov forærede Narváez et russisk kort over Alaskas kyster og angav placeringen af 7 russiske stationer, der indeholdt næsten 500 mand. Delarov fortalte også, at russerne havde til hensigt det følgende år at besætte Nootka Sound. Herefter blev han sejlet i land igen. Alt i alt et meget fredeligt og venskabeligt møde. 

Med brug af det kort, som Delarov havde foræret dem, sejlede de nu længere mod vest og nåede Sitka Island og derpå Unalaska Island  - en af Aleuterne og det vestligste, de spanske udforskningsrejser nåede. Her lå en stor russisk station, og endnu engang kom det til et venskabeligt møde. Den russiske kommandant forærede dem 3 kort, der dækkede Aleuterne, og han bekræftede, at russerne planlagde at tage Nootka Sound i besiddelse det følgende år. 


Nu starter skærmydslerne 
 
Nu fik spanierne travlt med at få anlagt en bebyggelse ved Yoquot i Nootka Sound. Ikke kun fordi de hørte om russernes planer, men også fordi englænderne var begyndt at være aktive i Nootka Sound. Cooks rapporter om hans undersøgelser af Amerikas vestkyst var blevet offentliggjort i 1784, og havde skabt stor interesse for handel med skind i området. 

Det førte til mange skærmydsler mellem spaniere og englændere.

Herom i næste blogindlæg.

  

4 kommentarer:

  1. Så fik du rigtig sat de spanske skakbrikker på brættet i geospillet om det nordvestlige Stillehav. Ufattelig spændende og utrolig sørgeligt, hvad der skete der, ligesom så mange andre steder i verden, hvor såkaldte opdagelsesrejsende hærgede med deres "landrøverier". Blandt andet velsignet og tilskyndet af paven, der delte verden mellem Spanien og Portugal! Og så har du lige lagt lidt frimærkeguf ind til storebror Martin. Igen en utrolig interessant fortælling fyldt med oplysende fakta og spændende anekdoter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må vi se, om han opdager det. Han siger jo, han læser, hvad jeg skriver :-) Ja, jeg synes, det var rigtig spændende også at få spanierne på banen.
      Nu vi har sejlet ned langs Chiles kyst, kunne det være spændende at sejle op langs Canadas - selv om jeg er rmest til varme :-)
      I næste indlæg kommer jeg til englænderne.

      Slet
  2. Jeg skal på ingen måde gøre mig ekspert i skibstonnage, men hvis vi sammenligner med, at et nutidigt containerskib kan rumme 18.000 containere, så kunne datidens relativt små skibe sikkert også rumme det du har listet op. Men det lå måske lidt dybt i vandet 😉
    Til pave Nicholas' udtalelser i 1452 kan jeg kun give dig ret: Jo det er helt utroligt, at man kunne finde på den slags uhyrligheder! Det bekræfter min evige påstand om, at religion aldrig har gjort noget godt for nogen. Kristendommen, fx, har kun handlet om magt, rigdom, erobringer og straf af enhver art og for alt - både i det jordiske liv og i det hinsides.
    Nå. You got me started ... sorry, men jeg bliver bare så vred 😣
    Et krydstogt fra Vancouver til Alaska står ret højt oppe på vores ønskeliste. Det kunne da være så hyggeligt at 'ramle sammen' på endnu en tur 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har nok ret mht. skibstonnage. Du har jo dugfrisk viden herom :-) Jeg forstår mig ikke på fysiske love. Ligegyldig hvor mange gange, jeg læser forklaringen på, hvorfor et fly kan holde sig svævende i luften, så fatter jeg ikke, det kan lade sig gøre :-) Men det må have taget mange ture frem og tilbage at få alt det lastet, stort set med de bare hænder, tænker jeg.
      Og ja, det er uhyrligt, hvad mennesker har ment og stadig mener at have ret til at påføre andre af ulyksaligheder, fordi de selv har den rette tro.
      Og endnu engang ja, det kunne være rigtig hyggeligt at mødes til det krydstogt. Men det bliver der nok ikke noget af. Vore prioriteter har jo ændret sig drastisk.
      Men derfor kan man jo godt drømme.

      Slet